De drie van…februari

In “De drie van…” worden drie boeken gekozen uit het grote aanbod van nieuwe boeken die de komende maand gaan verschijnen of boeken die zeer recent zijn verschenen en de moeite waard zijn om te lezen. Boeken die bijvoorbeeld een bijzondere beleving beloven of auteurs met een speciaal verhaal. Deze maand is gekozen voor de roman De dood van Europa van Leon de Winter, de verhalenbundel Herinneringen in aluminiumfolie van Jamal Ouariachi en de dichtbundel Aan de roekelozen van Dinie Sophie Fintelman.

De dood van Europa van Leon de Winter

“De dood van Europa is een ijzingwekkende roman over de gevaarlijke cocktail van maatschappelijke onvrede en migratie. Met meesterhand laat Leon de Winter zien hoe een schijnbaar onbeduidend incident kan uitgroeien tot een nationale revolutie”.

De schrijver, columnist en filmproducent Leon de Winter (1954) komt vaak in het nieuws. In november 2016 verruilde hij zijn uitgeverij De Bezige Bij voor de uitgeverij Hollands Diep. De reden was het omstreden pamflet Pleidooi voor radicalisering van de Belgische activist en zelfverklaard antizionist Dyab Abou Jahjah. De Winter en zijn echtgenote Jessica Durlacher voelde zich niet meer thuis bij De Bezige Bij omdat deze uitgeverij volgens hun achter de bezetting, onderdrukking en misdaad tegen de menselijkheid in Israël staat.

De Winter staat erom bekend boeken te schrijven die over de wereldgeschiedenis gaan, voornamelijk over Israël. Het recht op terugkeer (2008) gaat bijvoorbeeld over de toekomst van de Joodse staat. Zijn romans hebben altijd een historisch feit als uitgangspunt, maar De Winter weet vaak fictie met non-fictie te vermengen. In zijn roman VSV (2012) zijn bijvoorbeeld bekende personen, zoals Theo van Gogh en Pim Fortuyn, vermengt in een door de auteur bedacht verhaal. Ook in Geronimo (2015) speelt een bekend persoon de hoofdrol en stelt De Winter de vraag wat er zou zijn gebeurd als Osama bin Laden niet gedood was, maar zou zijn vervangen door een dubbelganger.

In De dood van Europa (2017) staan verschillende personages centraal, zoals Europa Alexandrowna Ivanov. Ze is geboren uit Russische ouders en ze is blond, alcoholist, fanatiek danser en heeft nooit een verhouding die langer dan een week duurt, tot ze Matthijs Keeman ontmoet. Samen met deze jongen runt ze een succesvolle cokehandel die als snel uit de hand loopt. Beiden besluiten ze af te kicken in een Drents vakantiepark. Intussen stromen vluchtelingen Nederland binnen en het vakantiepark verandert in een azc, een asielzoekerscentrum. Op een dag wordt Europa plotseling vermoord en al snel richten de ogen zich op de vluchtelingen. De zaak ontspoort in de media en de onvrede die bij velen leeft over asielzoekers krijgt vorm en inhoud.  Kan iemand de bom die Ropa’s dood heeft veroorzaakt nog op tijd ontmantelen?

De dood van Europa van Leon de Winter verschijnt 13 februari in de boekenwinkels.

Herinneringen in aluminiumfolie van Jamal Ouariachi

Herinneringen in aluminiumfolie

“De avond is zwoel, geopende flessen wijn staan in het zand geplant, in de verte ruist de zee. Iemand vertelt een verhaal, de anderen luisteren, en als hij klaar is, gaat er een nieuwe fles open en is de volgende in de kring aan de beurt. Dát is de sfeer van deze bundel”.

Jamal Ouariachi (1978) studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en was een tijdlang werkzaam als (online) therapeut. Tegenwoordig is Ouariachi fulltime schrijver en in 2010 debuteerde hij met de roman De vernietiging van Prosper Morèl. In deze roman wordt het leven van de psychotherapeut Prospel Morel beschreven. Zijn leven neemt een drastische keer als hij het bericht krijgt van de dood van een jeugdvriendin. Door haar dood wordt hij opnieuw geconfronteerd met zijn verleden. Ouariachi schrijft ook verhalen, artikelen en polemieken voor NRC. Next, HP/De TijdDe Revisor en Knack.

Ouariachi neemt graag de pen op in polemieken tegen gevestigde literaire namen als Bas Heijne: “In het huidige mediatijdperk verwordt de romankunst tot een ongevaarlijke eenheidsworst. Dat betoogt, vrij vertaald, Bas Heijne, in Echt zien. Maar Heijne heeft niet goed gekeken“. En op zijn blog neemt Ouariachi het op tegen de schrijver Philip Huff: “Ik snap dat je pissig bent na een negatieve recensie. Maar Huffs wrok is zo groot, dat zijn beoordelingsvermogen erdoor is aangetast. Dat is niet alleen kwalijk, het is vooral ook zielig. Kom op, Huff, stel je niet zo aan, schuif je ego aan de kant, de zon schijnt, schrijf een boek. Succes!” 

Ouariachi’s boeken worden door het publiek goed ontvangen. In 2013 verscheen de roman Vertedering en die werd genomineerd voor de BNG Nieuwe Literatuurprijs en De Gouden Boekenuil. Daarnaast schreef hij de roman 25, het eerste deel van de trilogie 25-45-70, waarvan de twee andere delen zijn geschreven door David Pefko en Daan Heerma van Voss. In Herinneringen in aluminiumfolie (2017) wil Ouariachi het korte verhaal terugbrengen naar het kampvuur. Het boek bestaat uit 13 verhalen, korte en lange, waarin de schrijver telkens nieuwe werelden openbreekt. Ondanks dat het duistere onderwerelden zijn, worden ze altijd in een lichte en sierlijke taal beschreven.

Herinneringen in aluminiumfolie van Jamal Ouariachi verschijnt 14 februari in de boekenwinkels.

Aan de roekelozen van Dinie Sophie Fintelman

Aan de roekelozen

’s Morgens kan ze naar de rivier
Daar op de bandijk ziet ze vogels
vertrekken en water stromen

Schrijfster Dinie Sophie Fintelman (1951) is bij het publiek nog niet heel bekend. Dat is jammer, want ze schrijft mooie gedichten. In haar dagelijkse leven is Fintelman een literatuurdocent en dichter. Haar debuutbundel heet Bots en kwam in 2014 uit. De titel Bots verwijst naar het Zeeuwse woord, dat meteen, op stel en sprong betekent. Ook betekent het voor haar precies, op de kop af. Op haar website stelt Fintelman zich op gepaste wijze voor:

Dinie Sophie Fintelman
studeerde Nederlands
aan de Nutsacademie
in Middelburg.
Ze zegt dat ze vooral
een lezer is.

In dit debuut
zet ze een kind
op een podium.
Laat ze iemand
bloemen kopen bij Zeeman,
laat ze letters lispelen,
bekent ze kleur
en wikkelt een zwerver
in doeken.

Het is een laat debuut.
Ze zegt daarover dat
het lezen haar lang
belemmerd heeft.
Het eerste gedicht was
er plotseling, ontstaan
uit verontwaardiging.
Er volgden er meer, zomaar,
vanuit een herinnering,
een emotie of uit verwondering.

In februari komt haar tweede dichtbundel uit die Aan de roekelozen heet. Volgens Hebban kiest Fintelman haar woorden zeer zorgvuldig uit, dat maakt haar dus niet roekeloos. De gedichten zijn niet gekunsteld of over bedachtzaam, maar juist van een uitzonderlijke kwaliteit. Het landschap en de natuur vormen vaak het decor voor haar gedichten.

Aan de roekelozen van Dinie Sophie Fintelman verschijnt 28 februari in de boekenwinkels.

Bronnen
Boekomslag van De dood van Europa van uitgeverij Hollands diep
Boekomslag van Herinneringen in aluminiumfolie van Hebban
Boekomslag Aan de roekelozen van Hebban

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s