Studeren of voor de tv hangen?

Een gebrek aan structuur in het leven van een student gebeurt vaker en is niet iets nieuws. Misschien vind jij het ook lastig om goed te plannen, op tijden te studeren die goed bij jouw energieniveau passen of heb je problemen met de balans tussen studeren en ontspanning. Maar nu is er een ander probleem bij gekomen: De coronacrisis en de veranderingen in het onderwijs om zo goed mogelijk met deze pandemie om te gaan.

Nu de colleges vaak online plaatsvinden, hoef jij als student niet meer om acht uur uit bed te rollen om naar de universiteit te fietsen en op tijd in de collegezaal te zijn. Daarnaast is het lastiger om gemotiveerd te blijven als je minder contact met je medestudenten hebt. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar in de universiteitsbibliotheek plaatsnemen om samen opdrachten te doen. Bovendien is het niet zo vanzelfsprekend meer om hulp te vragen van je docent mocht je even vastlopen. Docenten zijn immers ook ontzettend druk en via e-mail vragen beantwoorden maakt het allemaal veel lastiger.

Natuurlijk kan je even appen of bellen met een studievriend of vriendin die wellicht tegen hetzelfde probleem aanloopt. Het kost je echter veel meer discipline om goed bezig te blijven als je nergens verwacht wordt. Wees nou eens eerlijk: het is erg verleidelijk om de TV aan te zetten en de nieuwste series te gaan kijken, dan telkens proberen om een hoofdstuk te lezen dat je niet begrijpt en waar je met geen mogelijkheid doorheen komt. Het probleem is dus dat er zo veel jou als student wordt verwacht zonder daarbij de juiste begeleiding aan te bieden.

In mijn visie worden studenten vandaag de dag worden veel te veel losgelaten en aan hun lot overgelaten. Stel je eens voor…Je zit thuis met een studieprobleem en weet niet aan wie of waar je hulp kan vragen. Negen van de tien keer vraagt niemand naar die student. Misschien heb je enkele studievrienden die belangstelling in je tonen, maar mensen van hogeraf hebben geen enkel zicht meer op jou. Natuurlijk worden er oplossingen aangeboden: cursussen om stress te verminderen. Een groep die maandelijks bijeenkomt waar je je verhaal kwijt kan. Een studiepsycholoog die even tijd voor je vrij maakt. Een decaan die je kunt helpen met focus en plannen. Allemaal hulpverlening vanuit de universiteit, maar alsnog wordt het probleem bij de student zelf neergelegd: je hebt zelf de verantwoordelijkheid om het op te lossen.

En hier gaat het fout. Je kunt je vast wel voorstellen dat je middenin een stressvolle periode niet 1 2 3 hulp kan vragen. Een student die een studieprobleem of welzijnsprobleem ervaart, heeft vaak de mogelijkheid of de kracht niet om op zijn of haar eigen houtje alles op te lossen. Soms ligt het probleem zo diep, dat ze niet eens weten dat het slecht met ze gaat of dat er geen vooruitgang in de studie zit. Dit vind ik verontrustend en ik kan best begrijpen als een student dan liever de handdoek in de ring gooit, Jij toch ook?

Maar is dit niet ontzettend zonde? Wellicht zit je als student al in het derde jaar en heb je al zoveel moeilijke vakken gehaald en problemen overwonnen. Misschien heb je wel een mooie droom om na de studie op gang te zetten en heb je eigenlijk slechts een klein duwtje in de goede richting nodig.

Ben jij zo’n student en krijg je niet de hulp die je nodig hebt? En heb je moeite met deze tijd en wil je toch het beste studieresultaat behalen? Dan heb ik hier een aantal tips die je hoogstwaarschijnlijk weer op het goede pad zetten:

  1. Voor een stok achter de deur: Spreek met iemand af om samen een online college te bekijken en bespreek de leerstof na het college via Skype of Zoom. Neem er de tijd voor. Doe eventueel opdrachten samen en laat weten wat je moeilijk vindt. Op deze manier ervaar je steun van elkaar.
  2. Zorg voor genoeg ontspanning. Met het wegvallen van allerlei leuke studieactiviteiten EN het uitgaansleven is het belangrijk om zelf te zorgen dat je leuke dingen onderneemt. Spreek met elkaar af, ookal is het voor een wandeling of een kopje koffie. Plan deze activiteiten in je agenda!
  3. Focus je minder op het halen van deadlines. Natuurlijk moet je tijd vrijmaken om je deadlines te halen, maar het is nu zo verleidelijk om te veel van jezelf te verlangen. Dan ligt het gevaar om de hoek dat je hele dagen op je kamer zit en niks anders meer doet. Dit houd je niet vol! Probeer dus afwisseling te vinden.
  4. Zorg dat je niet in een isolement beland. Praat met mensen als je je even niet goed voelt. Blijf e-mailen naar een docent als je hulp nodig hebt.
  5. Vind je hulp vragen lastig? Neem allereerst de tijd om goed voor jezelf te formuleren op welk vlak je hulp nodig hebt. Wat verwacht je van de hulp? Zodra je weet wie jou kan helpen, vraag er dan expliciet naar. Draai niet te veel rondom je hulpvraag, maar wees duidelijk. Accepteer de hulp die je wordt aangeboden en wees dankbaar naar jezelf (want hulp vragen is niet eenvoudig!), maar ook naar de ander. Een goede vraag die je bijvoorbeeld aan je medestudenten kunt vragen: ‘Hoe zou jij het doen?’. Dit opent het gesprek.
  6. Eén van de dingen die veel studenten vergeten te doen, is te luisteren naar je lichaam. Veel klachten die studenten ervaren, zoals hoofdpijn, rugpijn en nekpijn, komen voort uit te lang door studeren zonder pauze en dus niet naar je lichaam te luisteren. Wees je eens bewust van hoe je opstaat en hoe je de rest van de dag functioneert. Valt je iets op? Kan je iets veranderen aan je schema zodat je meer bewust wordt van wat je allemaal van je lichaam vraagt?
  7. Schrijf eens een keer al je gedachten en oordelen op over jouw studiegedrag. Ben je positief of juist negatief ingesteld? Focus je altijd op het eindresultaat of zie je ook de fijne stappen en overwinningen op weg naar het resultaat? Hoe denk je over je eigen kunnen? Het is belangrijk om bewust te worden van je denkpatronen.

Met deze tips kun je alvast aan de slag. Natuurlijk zijn deze adviezen niet persoonsgericht en zal het beter voor de een dan de ander werken. Heb jij nu echt behoefte aan persoonlijke begeleiding? Wil je aan de slag gaan met jouw studieprobleem, maar weet je nog niet waar je moet beginnen? Of ben je even helemaal de weg kwijt en verlang je naar meer focus? Elke maand geef ik 2 gratis coachgesprekken weg. Wil je kansmaken? Stuur mij dan snel een berichtje via onderstaand contactformulier en vertel mij waar je op dit moment tegenaanloopt. Ik neem dan zo snel mogelijk contact met je op!

Veel liefs,

Anna

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s